Venezuela ( 15 november 2002 tot 9 january 2003)
We
vertrokken
om
5
uur
‘s
middags
uit
Chaguaramas
in
Trinidad.
Iedereen
had
ons
aangeraden
om
in
Venezuela
voor
de
veiligheid
met
een
andere
boot
samen
te
zeilen.
"Trompeta",
ook
een
HR
42,
en
een
catamaran
"Koncerto"
waren
onze
"buddy
boats".
Vlak
voordat
het
donker
werd,
voeren
we
door
de
Boca
de
Monos
naar
buiten.
Deze
staat
bekend
om
de
sterke
stroming
en
steile
golven,
maar
alles
ging
goed.
Na
een
mooie,
nachtelijke
overtocht
kwamen
we
de
volgende
morgen
bij
Los
Testigos
in
Venezuela
aan.
We
lieten
het
anker
in
de
luwte
van
Isla
Cabra
vallen
en
gingen
via
een
gammel
steigertje
aan
land
om
in
te
klaren.
We
vonden
het
heerlijk
om
weer
in
Venezuela
terug
te
zijn
en
weer
Spaans
te
spreken.
Na
al
die
tijd
in
het
vieze
water
van
Chaguaramas
Bay
gelegen
te
hebben
was
het
voor
ons
een
verademing
om
eindelijk
weer
eens
te
zwemmen.
We
lagen
daar
heerlijk
en
genoten
van
alle
fregatvogels,
die
boven
ons
hoofd
rond
zweefden.
Die
avond
werden
we
door
John
en
Tricia,
die
ik
bij
het
schrijvers
groepje
in
Trinidad
ontmoet
had,
aan
boord
van
"Trompeta"
voor
een
borrel
uitgenodigd.
Het
was
heel
gezellig.
De
volgende
ochtend
verlegden
we
ons
anker
naar
Playa
Real,
een
prachtig
wit
zandstrand met mooi helder water.
Na
drie
dagen
zijn
we
samen
met
de
andere
boten
naar
Isla
Margarita
gezeild.
Daar
hebben
we
twee
weken
in
Porlamar
voor
anker
gelegen.
Porlamar’s
skyline
bestaat
uit
allemaal
hoge
hotelgebouwen,
die
langs
de
waterkant
staan.
Veel
hotels
zijn
niet
afgebouwd
en
zijn
er
waarschijnlijk
neergezet
om
geld
wit
te
wassen.
Je
kunt
in
Margarita
fantastisch
duty
free
shoppen.
Het
is
de
goedkoopste
plek
in
het
hele
Caribbische
gebied.
Een
blikje
bier
kost
hier
bijvoorbeeld
maar
10
$
ct,
wat
2
½
keer
zo
weinig
is
als
een
blikje
cola.
We
hebben
daar
flink
ingeslagen,
net
als
de
andere
zeilers.
We
hebben
daar
ook
diesel
voor
7
$
ct
per
liter
gekocht!
Je
kunt
er
ook
lekker
en
goedkoop
uit
eten.
"Jack’s"
bij
de
marina
had
de
beste
deal
en
is
ook
de
plaats
waar
alle
zeilers
elkaar
ontmoeten.
We
zagen
Nick
en
Gertrud
van
"Tartufo"
weer
en
ontmoetten
hun
vrienden
Dick
en
Pam
van
"Aliesha".
We
hebben
ook
gezellig
opgetrokken
met
Tricia
en
John.
We
hebben
het
met
hen
over
de
Pacific
gehad
en
hebben
zeekaarten
van
elkaar
gekopieerd.
Op
een
avond
ontmoetten
we
Theo
en
Lourdes.
Theo
komt
uit
Holland
en
Lourdes
uit
Caracas.
Toen
ik
me
liet
ontvallen
dat
ik
een
beetje
teleurgesteld
was,
toen
ik
Porlamar
zag,
nodigde
Lourdes
ons
uit
om
ons
het
eiland
te
laten
zien.
Ze
hebben
ons
naar
veel
mooie
plekjes
in
het
oostelijk
deel
van
het
eiland
meegenomen.
We
hebben
mooie
stranden
en
oude
stadjes
met
koloniale
huizen
gezien,
zoals
Pampatar,
Juan
Griego,
Asunción,
en
Valle
del
Espiritu
Santo,
waar
ze
wonen.
Ze
raadden
ons
aan
om
ook
naar
de
Laguna
de
la
Restinga
te
gaan,
waar
ze
"Caballitos
del
Mar"
of
zeepaardjes
gezien
hadden.
En
dat
hebben
we
dan
ook
gedaan,
samen
met
Robert
en
Jeanette
van
"Nassau",
die
we
al
eerder
in
Trinidad
ontmoet
hadden.
We
zijn
met
een
klein
bootje
tussen
de
mangroves
door
de
lagune
over
gevaren.
En
onze
gids
heeft
inderdaad
felgekleurde
zeesterren,
sponzen
en
parende
zeepaardjes
voor
ons
gevonden.
We
boften
dat
we
dit
wonder
mee
konden
maken
en
op
de
video
vastleggen.
Een
tijdje
later
hebben
we
nog
de
mooie, oude stadskern van Porlamar ontdekt. Er heerste een gezellige drukte op de Plaza Bolivar.
Op
30
november
vertrokken
we
uit
Porlamar
en
zijn
samen
met
"Aliesha"
naar
Juan
Griego
aan
de
andere
kant
van
het
eiland
gezeild.
De
volgende
ochtend
zeilden
we
door
naar
Isla
Blanquilla.
Voordat
we
aankwamen,
kwam
ons
een
windsurfer
tegemoet.
We
hebben
daar
op
een
prachtige
plek
voor
anker
gelegen
met
zo’n
inspirerend
uitzicht
op
twee
palmbomen
en
een
klein
vissersbootje
op
een
wit
zandstrand,
dat
ik
het
wel
moest
schilderen.
We
hebben
een
heel
gezellige
tijd
met
Pam
en
Dick
gehad.
We
zijn
samen
naar
Americano
Bay
gegaan,
dat
een
eindje
verder
naar
het
noorden
lag.
Het
was
maar
goed
dat
we
met
twee
bijbootjes
gegaan
zijn,
want
de
zee
bleek
erg
ruw
te
zijn.
De
baai
was
prachtig
en
er
was
een
natuurlijke
doorgang
in
de
rotsen.
We
hebben
nog
even
geprobeerd
te
snorkelen,
maar
er
was
niets
te
zien
door
al
het
opgewoelde
zand.
Maar
het
snorkelen
om
onze
boot
heen
en
een
beetje
verder
naar
het
noorden
was
zeer
de
moeite
waard.
We
hebben
nog
met
Pam
en
Dick
bij
hen
aan
boord
een
kaartspelletje
gedaan
en
samen
met
hen
een
barbeque
op
het
strand
gehouden,
wat
een
groot
sukses
was.
Vlak
voordat
de
zon
onder
ging,
kwam
Marc
van
"Carely"
naar
ons
toe
en
maakte
een
praatje
met
ons.
Hij
bleek
de
windsurfer
te
zijn
die we zagen toen we binnenkwamen.
"Aliesha"
ging
van
Blanquilla
naar
Grenada
in
het
oosten
en
wij
zeilden
samen
met
"Carely"
met
wind
in
de
rug
naar
Isla
Tortuga
in
het
zuidwesten.
De
ankerplaats
bij
Playa
Caldera
was
nogal
rollerig,
maar
we
hebben
daar
lekker
over
het
maagdelijk
witte
strand
gewandeld
en
hebben
een
kijkje
genomen
in
het
kleine
vissersdorpje.
De
vissers
hadden
hun
"tuintjes"
afgezet
met
conch
schelpen.
Dit
zijn
schelpen
van
een
grote
zeeslak.
Opeens
kwamen
er
uit
het
niets
twee
kleine
vliegtuigjes
aan,
die
op
het
landingsbaantje
in
dit
niemandsland
neerstreken.
Er
werden
een
stuk
of
tien
passagiers
van
een
catamaran
naar
het
strand
vervoerd
om
vervolgens
in
het
vliegtuig
te
stappen.
We
hebben
ook
achter
het
rif
bij
Palanquinos
voor
anker
gelegen.
We
hebben
er
gesnorkeld,
maar
het
zicht
was
slecht
en
we
hebben
alleen
een
enorme
barracuda
gezien.
Bij
Cayo
Herradura
vonden
we
de
mooiste
ankerplaats.
Dit
eiland
heeft
een
mooi,
wit
zandstrand
en
bij
laag
water
komt
er
een
zandbank
boven
water
aan
de
zuidoostkant.
Het
was
leuk
om
naar
het
puntje
hiervan
te
lopen,
waar
de
golven
van
alle
kanten
naar
je
toe
komen
rollen.
Van
onze
ankerplaats
hadden
we
een
mooi
uitzicht
over
het
schitterend
blauwe
water
en
het
vissersdorpje,
dat
ik
geschilderd
heb.
Er
waren
hier
veel
vissersbootjes
om
ons
heen.
Toen
een
van
de
visserbootjes
langs
ons
voer,
klonk
er
een
luid
gejuich
"Alegría,
Alegría"!
De
naam
van
onze
boot
sprak
ze
geloof
ik
wel
aan.
We
lagen
hier
heerlijk
rustig,
een
mooie
gelegenheid
voor
Marcel
om
de
mast
in
gehesen
te
worden
en
de
verstaging
te
controleren.
Van
Isla
Tortuga
zijn
we
‘s
nachts
naar
Boca
Sebastopol
aan
de
zuidwestkant
van
Los
Roques
gezeild.
Het
is
spannend
om
deze
doorgang
in
het
koraalrif
te
nemen,
vooral
wanneer
je
moe
bent
na
zo’n
nacht
en
de
zon
nog
niet
zo
hoog
staat,
dat
je
de
riffen
gemakkelijk
kunt
zien.
We
boften
dat
we
achter
"Carely"
aan
konden
varen.
De
coördinaten
van
Doyle
van
de
Boca
gaven
precies
de
juiste
plaats
aan.
Daarna
moesten
we
scherp
naar
rechts
sturen
om
tussen
het
buiten-
in
binnenrif
door
te
zeilen.
Dit
konden
we
op
het
oog
doen,
omdat
de
zon
nu
wat
hoger
en
achter
ons
stond
en
het
water
zo
kristalhelder
was
dat
we
de
riffen
goed
konden
zien
en
er
tussen
door
varen.
Dat
was
maar
goed
ook,
omdat
onze
zeekaart
van
Imray
helemaal
niet
bleek
te
kloppen.
Los
Roques
ziet
er
uit
als
een
atol
in
de
Stille
Oceaan,
terwijl
het
in
de
Caribbische
Zee
ligt.
Het
is
een
nationaal
park,
dat
uit
veel
kleine
eilandjes
bestaat,
die
door
een
barrière
rif
tegen
de
zee
beschermd
worden.
Het
is
heerlijk
om
over
vlak
water
achter
de
riffen
te
zeilen.
We
vonden
het
een
geweldige
ervaring
om
in
ons
eentje
en
ook
een
keer
met
"Carely"
vlak
achter
het
barrière
rif
in
het
oosten
bij
de
andere
doorgang,
Boca
del
Medio,
voor
anker
te
liggen.
Hier
hebben
we
de
mooiste
snorkelplaatsen
gevonden.
We
hebben
er
conch
schelpen,
allerlei
soorten
koraal,
enorme
papagaaivissen
en
andere,
redelijk
tamme,
nieuwsgierige
vissen
gezien.
Op
een
avond
voor Kerstmis, zagen we overal om ons heen fluorescerende lichtjes in de zee.
Op
Nordisqui
en
Isla
Vapor
heb
ik
schelpen
gezocht
en
konden
we
zien
hoe
de
eilanden
tijdens
periodes
van
storm
waren
opgebouwd.
Tijdens
een
storm
worden
er
schelpen
en
stukken
koraal
door
de
golven
op
het
strand
geworpen,
die
richels
vormen
en
op
die
manier
de
eilanden
uitbreiden.
In
de
poelen
om
de
eilanden
heen
zagen
we
prachtige
kleuren
blauw.
De
eilanden
van
Francisqui
vonden
we
ook
heel
mooi.
Hier
vonden
we
een
goed
beschermde
ankerplaats
in
een
lagune,
omringd
door
drie
kleine
eilandjes
omgeven
door
mangroves.
Na
een
wandeling
over
het
middelste
eiland
kwamen
we
bij
de
zogenaamde
"piscina",
een
poel
die
op
een
zwembad
leek,
omringd
door
koralen
en
vol
met
allerlei
vissen.
In
Francisqui
hebben
we
multinationaal
Kerstfeest
gevierd
samen
met
de
mensen
van
vier
andere
boten:
Robert
en
Jeanette
van
"Nassau",
David
en
Annette
van
"Nordlys",
Brian
en
Anne
van
"Farn",
en
Marc,
Céline
en
Jean
Pierre
van
"Carely".
Eerst
hebben
we
aan
boord
van
de
"Nassau"
een
geborreld,
en
daarna
hebben
we
gegeten
aan
boord
van
de
"Nordlys".
Iedereen
had
iets
speciaals
klaargemaakt
voor
het
Kerst
diner.
Het
was
een
heel
gezellige
avond
en
buiten
gierde
de
wind.
Het
viel
niet
mee
om
droog
te
blijven
in
ons
bijbootje
toen
we
weer
naar
huis
gingen.
Op
eerste
Kerstdag
bood
Marc
Marcel
aan
om
zijn
windsurfplank
uit
te
proberen.
Hij
hielp
Marcel
en
na
een
poosje
kwam
Marcel
langs
surfen
en
kon
ik
hem
filmen.
Jammer
dat
ik
last
van
m’n
knie
had,
want
ik
had
het
ook
graag
willen
proberen.
We
zagen
ook
wat
kite
surfers,
die
ongelooflijke,
acrobatische
sprongen
maakten.
Op
Gran
Roque,
het
enige
eiland
met
een
dorpje,
moesten
we
inklaren.
Marcel
moest
hiervoor
naar
vier
verschillende
instanties.
We
konden
hier
ook
weer
wat
proviand
kopen,
ondanks
de
landelijke
"paro"
of
staking,
die
sinds
we
uit
Margarita
weg
gezeild
waren,
begonnen
was.
Iedereen
in
het
dorp
had
het
er
wel
over
en
over
de
situatie
in
Caracas.
We
hebben
de
demonstraties
daar
op
een
televisie
in
een
bar
gezien.
We
vonden
het
heel
leuk
om
weer
op
Gran
Roque
te
zijn.
We
waren
er
zeven
jaar
geleden
geweest,
toen
we
in
Caracas
woonden.
Het
zag
er
nu
nog
leuker
uit
met
meer
"posadas",
kleine
hotelletjes,
en
restaurants.
We
hebben
Oud
en
Nieuw
in
Gran
Roque
gevierd
met
Robert
en
Jeanette,
Marc,
Céline
en
Jean
Pierre
en
Hans,
Mariana,
Jeanne
en
kleine
Isa
van
"Domicil".
Samen
met
nog
100
andere
gasten
zaten
we
in
een
leuk
restraurant,
de
"Ballena
Azul",
waar
ze
een
uitgebreid
buffet
met
kreeft
en
andere
heerlijkheden
hadden
klaar
gemaakt.
Er
waren
ook
linzen,
waarvan
men
in
Venezuela
zegt
dat
ze
geluk
brengen
voor
het
Nieuwe
Jaar.
Ik
heb
er
dan
ook
maar
wat
van
gegeten.
Na
het
eten,
om
12
uur
‘s
nachts,
schonken
we
champagne,
brachten
een
toast
uit
en
zoenden
elkaar.
Daarna
ging
iedereen
naar
de
"plaza"
midden
in
het
dorp.
Er
speelde
een
band,
we
hebben nog een tijd gedanst en Marc heeft voor ons gejongleerd.
Toen
we
langs
Los
Canquises
zeilden
hebben
we
veel,
knalroze
flamingo’s
gezien.
We
konden
er
helaas
niet
dichtbij
genoeg
komen
om
een
foto
te
maken.
We
hebben
een
nacht
voor
anker
gelegen
bij
Cayo
Remanso,
ook
een
prachtige
ankerplaats
in
een
lagune
met
een
mooi
uitzicht.
We
zijn
ook
bij
Dos
Mosquises
geweest.
Het
was
spannend
om
naar
de
ankerplaats
te
varen,
want
we
moesten
over
een
koraalrif
heen.
We
deden
dit
bij
hoog
water
en
alles
ging
goed.
Op
Mosquise
Sur
hebben
we
een
zeeschildpadden
research
centrum
bezocht.
Hier
worden
kleine
schildpadjes
gevoerd
totdat
ze
een
jaar
oud
zijn
en
dan
worden
ze
vrijgelaten.
Het
is
niet
helemaal
duidelijk
of
ze
hierdoor
gedesoriënteerd
kunnen
raken.
Op
dit
eiland
hebben
ook
ooit
Amerindians
gewoond.
We
liepen
naar
de
andere
kant
van
het
eiland
en
hadden
een
fantastisch
uitzicht
over
het
turquoise
blauwe
water
van
de
lagune.
We
hebben
ook
bij
Cayo
de
Agua
voor
anker
gelegen.
Dit
eiland
heeft
zijn
naam
te
danken
aan
het
feit
dat
de
Amerindians
hier
zoet
water
konden
vinden.
We
liepen
van
deze
"oase"
met
palmbomen
dwars
over
het
eiland
naar
het
strand
aan
de
andere
kant.
Onze
sandalen
zaten
vol
klitten
met
stekels,
die
eraan
waren
blijven
hangen.
We
zijn
over
een
zandbank
van
Cayo
de
Agua
naar
West
Cay
gelopen.
Heel
bijzonder
om
over
zo’n
smalle
strook
zand
te
lopen
terwijl
de
golven
van beide kanten aan komen rollen. Op een mooie avond hebben we daar nog met de anderen op het strand geborreld.
Van
Cayo
de
Agua
zijn
we
samen
met
"Nassau"
naar
Islas
de
Aves
de
Barlovento
gezeild
en
hebben
elkaar
gefilmd.
We
vonden
een
mooie
ankerplek
achter
de
mangroves
van
Isla
Sur.
De
Aves
zijn
zo
genoemd
vanwege
het
grote
aantal
vogels
dat
daar
huist.
We
hebben
de
mangroves
met
ons
bijbootje
verkend
en
hebben
veel
broedende
en
baby
boobies,
fregatvogels
en
pelikanen
van
dichtbij
kunnen
filmen.
De
vogels
waren
vooral
‘s
ochtends
vroeg
en
aan
het
eind
van
de
middag
aktief.
Ze
staken
in
hun
vlucht
mooi
af
tegen
de
kleurende
hemel
boven
de
mangroves.
We
hebben
met
Robert
en
Jeanette
een
mooie
wandeling
over
het
eiland
gemaakt
en
hebben
er
gesnorkeld.
Op
onze
laatste
dag
hier
kwam
"Tween"
onverwachts
binnen
zeilen.
We
hadden
Ine
en
haar
kinderen
Margarita
ontmoet
en
maakten
nu
ook
kennis
met
Ben.
Na
een
korte
tocht
naar
Aves
de
Sotavento,
gingen
we
achter
de
mangroves
van
Isla
Larga
voor
anker
liggen.
Er
waren
hier
minder
vogels.
Daarom
besloten
we
om
er
een
luie
dag
van
te
maken
en
een
spelletje
scrabble
met
Robert
en
Jeanette
te
spelen.
"Nassau"
zeilde
alleen
verder
naar
Bonaire
en
wij
verkasten
naar
een
andere
ankerplaats
achter
Isla
Curricai
of
Long
Island.
Dit
is
een
typisch
Robinson
Crusoë
eilandje,
alleen
maar
zand
en
een
palmboom
erop.
Hier
hebben
we
aan
boord
van
de
"Tween"
Eva’s
verjaardag
gevierd
met
een
door
Ine
zelfgebakken
verjaardagstaart
met
kaarsjes.
We
hebben
met
hen
en
met
het
gezin
Hacking
aan
boord
van
de
"Ocelot"
geweldig
mooi
gesnorkeld
achter
het
barrière
rif
en
die
avond
gingen
we
door
met
feest
vieren
met
een potluck aan boord van "Ocelot".
De volgende dag vertrokken we alle drie naar Bonaire.